Série přednášek „Neobyčejné příběhy“

Škoda Muzeum připravilo pro veřejnost přednášky z populárního cyklu „Neobyčejné příběhy“ o zajímavých momentech z historie značky Škoda. Pro zájemce bylo možno přednášky sledovat i online. Po dohodě bylo umožněno našim žákům sledovat během vyučování tyto přednášky ze záznamu. A tak žáci třetího a čtvrtého ročníku oboru strojírenství zhlédli tyto tři přednášky:

Škoda: vývoj a konstrukce 1925  ̶  1945 (přednáška Martina Chlupáče)

Rok 1925 znamenal zásadní zlom ve vývoji mladoboleslavské automobilky Laurin & Klement. Jak ovlivnil vstup silného strategického partnera, plzeňského koncernu Škoda, další směřování konstrukce automobilů? Co vrátilo značku na pozici největšího československého výrobce a exportéra automobilů? To byly otázky, na které přednáška hledala odpověď.

Škoda: vývoj a konstrukce 1945  ̶  1963 (přednáška Martina Chlupáče)

Období od konce druhé světové války do poloviny 60. let minulého století přineslo zásadní technický a technologický posun, který se výrazně odrazil i v proměně československého automobilismu. Automobilka Škoda byla zestátněna, ale vývoj nových vozů se rozhodně nezastavil. Poválečná éra přinesla atraktivní automobily jako třeba vůz Škoda 1102 Roadster, zavedení celokovových karoserií počínaje řadou Škoda 1200, éru legendárních modelů Škoda Octavia a Felicia…

Velcí karosáři Jech, Brožík a Petera (přednáška Jana Králíka)

Nechat si v dobách předválečného Československa karosovat vůz na míru, to v tehdejší „lepší společnosti“ patřilo k bontonu. S vlastnictvím automobilu byla totiž spojována jistá exkluzivita, šlo o doklad společenského postavení majitele. Pokud zákazníkovi nestačil široký výběr samotné automobilky Škoda, objednal si pouze samostatně provozuschopné „šasí“ a to si nechal „obléknout“ nezávislými mistry karosáři. Z karosářských dílen věhlasných jmen pak vyjížděla unikátní designová díla.

Žáci měli díky přednáškám odborníků možnost poznat zajímavou formou historii značky Škoda, uvědomit si brand této značky, sílu marketingu a jeho vývoj v jednotlivých letech, ekonomické dopady války i ekonomických krizí na automobilový průmysl, ale především načerpat inspiraci od velkých talentů konstruktérského průmyslu.

Podobnými aktivitami se u našich žáků snažíme podpořit kritické myšlení, jejich kreativitu a motivovat je k novému způsobu získávání informací a následně i k vytváření úsudků.