Vrstevnické vzdělávání v praxi: Kryptoměny v hodině Ekonomiky

Dne 27. února 2025 proběhla ve třídě EL3 netradiční hodina Ekonomiky na téma Kryptoměny. Tuto aktivitu si připravil žák Vojtěch Bílek. Původně se mělo jednat o desetiminutovou aktivitu, ale nakonec Vojta využil celou vyučovací hodinu.

Hodina probíhala formou tzv. vrstevnického vzdělávání (peer education), což je inovativní metoda, při které žáci učí své vrstevníky. Pedagog zde vystupuje spíše jako facilitátor a moderátor diskuse. V tomto případě jsem se ocitla v roli toho, kdo kladl otázky, protože jsem o kryptoměnách v dané místnosti věděla asi nejméně.

Vojta své spolužáky provedl základními pojmy, jako jsou blockchain, Bitcoin, Ethereum a decentralizované finance. Vysvětlil také rizika a možnosti investování do kryptoměn, a dokonce ukázal příklad reálné transakce. V rámci výkladu podrobně vysvětlil proces nákupu a ukládání kryptoměn v peněženkách, včetně rozdílů mezi softwarovými a hardwarovými peněženkami. Upozornil také na podvodné praktiky v kryptosvětě, jako je například tzv. ragpulling, kdy tvůrci projektu náhle zmizí i s investovanými prostředky. Vojta hovořil také třeba o volatilitě kryptoměn a o tom, jak spekulace a tržní sentiment ovlivňují jejich hodnotu. Celá třída se aktivně zapojila, kladla otázky a diskutovala o budoucnosti tohoto platebního systému. Součástí hodiny byla i zpětná vazba formou dotazníku v Microsoft Forms, který přinesl cenné informace o přínosu tohoto typu vyučování. V naší hodině Ekonomiky se vrstevnické vzdělávání osvědčilo jako velmi efektivní a inspirativní metoda. Ukázalo se, že když má žák prostor předat své znalosti ostatním, dokáže nejen předat informace, ale také motivovat spolužáky k hlubšímu zájmu o dané téma. Těším se na další podobné aktivity a věřím, že podobný způsob výuky bude v našich hodinách častější.

eu+mŠmt barevné | VOŠ, SPŠ a OA Čáslav
OPJAK II | VOŠ, SPŠ a OA Čáslav

Registrační číslo projektu: CZ.02.02.XX/00/24_035/0012320